جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ایجاد زیرساخت دریاچه داده در مرکز پایش صنعت برق

مدیرکل هوشمندسازی و فن آوری‌های نوین شرکت توانیر با اشاره به ایجاد زیرساخت “دریاچه داده” در مرکز پایش صنعت برق، از امکان شناسایی نوع مصارف برق مشترکان به کمک هوش مصنوعی در این مرکز خبر داد.

به گزارش برق نیوز،حامد احمدی ایجاد زیرساخت “دریاچه داده” در مرکز پایش صنعت برق را به منظور تجمیع و یکپارچگی داده‌های متنوع کنتور‌های فهام، سیستم GIS، سامانه ۱۲۱، سامانه مدام، بیلینگ و… عنوان کرد که متناسب با آن سیستم‌های کاربردی متنوع ایجاد شده و داده‌ها برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک تجزیه و تحلیل می‌شوند.

احمدی بررسی مدل مصرف برق مشترکان و خوشه بندی رفتار مصرف آن‌ها به کمک هوش مصنوعی را از قابلیت‌های این مرکز عنوان کرد که امکان فهم نوع بار مصرفی مانند بار‌های سرمایشی، یخچال و… را در تعرفه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، اداری و… همچنین تناسب یا عدم تناسب نوع مصرف با تعرفه مورد نظر را فراهم ساخته است.

وی با اشاره به قابلیت رصد مستقیم اطلاعات کنتور‌های هوشمند در مرکز پایش، از ارزیابی لحظه به لحظه تمامی بار‌های تولید و مصرف برق در شبکه خبر داد که در کنار آن با نصب کنتور هوشمند برای هر مشترک، امکان رصد اطلاعات به ازای هر مشترک فراهم شده است.

احمدی با اشاره به نصب بیش از ۳ میلیون کنتور هوشمند در شبکه توزیع برق گفت: این کنتور‌ها علاوه بر ارسال داده، بیش از ۲۰۰ رخداد از قبیل دست زدن به در پوش کنتور، شل شدن سیم فاز، قطع مصرف و جا به جایی کنتور را ثبت و اعلام می‌کند.

وی از قابلیت‌های کنتور‌های هوشمند برق را امکان دریافت اطلاعات سایر مصارف از قبیل آب و گاز مصرفی و قرائت توامان مصارف برق، آب، گاز و… مشترکان عنوان کرد که با یک زیرساخت مشترک قابل انجام است و نیاز به ایجاد بستر مخابراتی جدید ندارد.

احمدی در ادامه از فعال شدن سامانه دو سویه آب و برق برای تمامی چاه‌های آب کشاورزی در کشور خبر داد که برای نخستین بار در کشور با مشارکت صنعت آب و برق در حال بهره برداری است.

وی با اشاره به ۲۲۷ هزار چاه فعال کشاورزی در کشور، از تجهیز ۲۲۲ هزار چاه آب به کنتور هوشمند تاکنون خبر داد که بیش از ۹۵ درصد این کنتور‌ها برای پیشبرد برنامه‌های مدیریت مصرف در اوج بار تابستان کنترل پذیرند و امسال تابستان نیز حداکثر ۳ هزار مگاوات در پیک سایی ساعات اوج بار نقش داشتند.

براساس اطلاعات این مرکز تاکنون رویت پذیری رفتار مصرفی مشترکان صنعتی به میزان ۹۲ درصد و کنترل پذیری این بخش به میزان ۵۰ درصد محقق شده همچنین ۵۰ درصد مصارف برق ساختمان‌های اداری رویت پذیر و ۴۰ درصد کنترل پذیرند و کنترل پذیری مصارف برق چاه‌های کشاورزی نیز تا پایان سال به صد درصد می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

لوگو شرکت مهندسین برق